Ne amintim cu toții de unul din episoadele ȋn care Babuji Maharaj descoperă prima samskara. El spune că dacă înlăturăm prima samskara pe care o avem cu toții, fundația pe care celelalte samskare doar se sprijină, se va prăbuși.

Așadar, care este prima samskara? Cum o putem elimina din sistemul nostru? Bineînțeles, că toate samskarele se elimină prin curățire și după un timp, după ce dezvoltăm tot mai multă încredere și practicăm cu dedicare, se dezvoltă un anume curaj iar frica pare că dispare. Acest lucru este confirmat și de zeul Rama atunci când îi răspunde unui devot la întrebarea: „Care este cel mai important beneficiu?” Să fii fără frică, să fii curajos.

Ȋn Sahaj Marg, curățirea personală făcută zilnic, sitting-urile individuale cu preceptorii (instructorii), meditațiile de grup au ca scop înlăturarea samskarelor, care se acumulează la diferite nivele ale conștiinței.

Samskarele zilnice, impresiile zilnice pot fi înlăturate cu ușurință prin procesul de curățire făcut seara. Samskarele aflate la un nivel profund pot fi înlăturate cu ajutorul preceptorilor. Cele care se găsesc la un nivel mai profund sunt înlăturate cu ajutorul maestrului. Acestea sunt samskarele care ne urmăresc viață după viață.

Dar ce înțelegem prin samskare? Ce se întâmplă atunci când acestea sunt înlăturate? Să zicem că vă confruntați cu cineva sau aveți o discuție plăcută cu cineva. Veți rămâne cu amintirea asociată acestui eveniment. Dacă uităm de această amintire, poate fi acest lucru echivalent cu eliminarea unei samskare? Nu. Se va întâmpla doar atunci când voi putea să iert experiența amară pe care am avut-o atunci când m-am întâlnit cu cineva. Îmi pot aminti că am avut o întâlnire neplăcută, dar prin eliminarea completă a implicării mele emoționale nu mai voi forma impresii. Povara emoției asociate cu amintirea este cea care creează samskara. Povara emoțională este atunci când m-am săturat de atâtea dorințe sau neplăceri. Doar două lucruri.

Cât suntem noi de vigilenți cu reactivitatea noastră, în activitățile noastre de zi cu zi, în fiecare clipă? Ȋncă mai reacționăm sau suntem ȋn osmoză cu Sursa? Avem atât de multe metode de a înlătura această povară, să putem evita formarea de samskare. Una dintre acestea este constanta aducere aminte. Atunci când suntem cu adevărat ȋn constantă aducere aminte, atunci când suntem ȋn osmoză cu Creatorul nostru, cu amintirea Maestrului, cu iubire profundă ȋn inimă, atunci ne putem desfășura activitățile cu devotament profund și nu formăm samskare.

O altă metodă care ne-a fost oferită acum câțiva ani este aceea de a folosi sankalpa (sugestia), că tot ceea ce mă înconjoară este absorbit ȋn amintirea divinității. Aș dori să adaug o sankalpa la această sankalpa: fie că vă aflați la birou sau acasă, fie că sunteți ȋn avion sau în tren sau dacă vă plimbați, nu contează. Oriunde ați fi,  gândiți-vă că tot ceea ce ne înconjoară este absorbit ȋn amintirea divinității și că toate sunt în osmoză cu Sursa, dezvoltând treptat pace și moderație.

Dacă rămânem ȋn osmoză cu Sursa, păstrând sankalpa că tot ceea ce este ȋn jurul meu devine tot mai liniștit și mai moderat, vom ajunge ȋn foarte scurt timp la stadiul ȋn care nu vom mai avea nevoie de curățirea zilnică. Curățire presupune că noi continuăm să colectăm praf ȋn conștiință. Prin formarea unui văl în jurul nostru noi prevenim așezarea acestora ȋn inima noastră. Nu înseamnă că evităm să mai facem ceva, noi continuăm să lucrăm cât mai eficient în mediile noastre, cu o eficacitate crescută.

De fapt, atunci când suntem ȋn osmoză cu Dumnezeu, acțiunile noastre tind spre perfecțiune, tind să fie tot mai eficiente. Vom începe să ne bucurăm de muncă. Munca nu va mai fi o povară. Mulți oameni spun că le-ar plăcea să se pensioneze, dar eu cred că toate bogățiile voastre spirituale, toate acumulările voastre spirituale, pot fi puse în mișcare cel mai bine la locurile voastre de muncă, în lumea materială.

Lumea materială, viața de familie ne oferă încercări. Și pentru a face față încercărilor, noi ne folosim această bogăție spirituală. Ne testăm capacitățile, geniul nostru spiritual, ca să îl numim așa. Le testăm. Și ca orice lucru care este testat ele devin tot mai bune. Doar lașii renunță la aceste încercări.

Sahaj Marg înseamnă să înfruntăm aceste încercări cu o inimă curajoasă, cu încredere în maestru că da, poate că nu am încredere în mine, dar El este aici să mă susțină ȋn tot ceea ce fac.

Aș mai dori să vă mai împărtășesc că în esență Sahaj Marg vorbește despre samskarele care ne opresc, de aceea trebuie să fim vigilenți să nu formăm samskare. Acesta e primul pas. Altfel dacă tot continuați să curățiți, veți ajunge la dezamăgire și vă veți irosi viața.

 Babuji a scris o scrisoare unui practicant care se tot lăuda – „Eu practic cu multă dedicare de 15-20 de ani, sunt foarte conștiincios ȋn practica mea” etc., etc. Ȋn ȋnțelepciunea lui, Babuji i-a spus: „Îmi pare rău să aud că încă mai practici. Până acum ar fi trebuit să fi ajuns la Sursă, să-ți fi atins țelul. E trist că după 15-20 de ani de practică încă te mai lupți.”

Cred că ar trebui să ascultăm cu inima și să spunem: „Da, Babuji, ne vom asigura că viața noastră se va desfășura astfel încât nu va mai fi nevoie de meditație pentru reglarea mentalului, nu va mai fi nevoie de curățirea prafului pentru că nu vom mai forma samskare.”

Următorul stadiu se va deschide automat și vom veni în ajutorul celorlalți, pentru că, fie că sunt practicanți sau nu, stilul nostru de viață le va atinge cumva sufletul.

Este suficient pentru azi. Vă mulțumesc.

Despre Kamlesh Patel

Daaji KamleshKamlesh D. Patel (Daaji) este cel de-al patrulea îndrumător în tradiția de meditație Heartfulness. Îmbrățișând multiplele roluri ale unui învățător din timpurile moderne, el are capacitatea rară care îi permite să se cufunde adânc în centrul existenței din inimă și simultan să aibă o abordare științifică a cercetărilor originale din sfera meditației, spiritualității și a evoluției umane.

Pin It on Pinterest

Share This